Du vil at vi som er kunstnere skribenter forfattere musikere skulptører skal være stille og ikke plage deg med det som er sant

november 14, 2016 § Legg igjen en kommentar

du vil ha stillhet den skal du få når du er dau da kan du kjenne allverdens stillhet tung over deg du vil at vi som er kunstnere skribenter forfattere musikere skulptører skal være stille og ikke plage deg med det som er sant du vil muligens at vi skal lage små bilder av blomster blåveis om våren eller skriv krim skriv krim som ikke er sann om parterte avstykkede og avstumpede mennesker jeg kan ikke la være å tenke på den mannen som setter skulpturer og bilder av parterte mennesker overalt hva kan ha skjedd med ham siden han jeg antar han påstår at han er interessert i antikken men i antikken lot de folk beholde hodene sine og lemmene for pokker og du som vil at alt som har skjedd skal feies under teppet vi skal ikke tale ondt om verken de levende eller de døde sier du ok svarer jeg da da vil du altså ha gudsjammerlige museer med firkanter tomme eller neonlys pent avsatt langs veggen og du ser ikke forskjell på om noen glemte et par briller eller om det er kunst eller du leser en bok og du tenker det er bare tull og tøys ingen ville gjøre noe slikt i virkeligheten men det er ikke sant virkeligheten overgår fantasien igjen kommer den med de digre skitne beina og du vil ikke ha at vi snakker stygt om verken levende eller døde vi som jobber med slikt men vi er nødt til å ta det råtne livet mellom hendene og se på det og det er en kjent sak at noen snakker mer i metaforer enn andre noen av oss trenger å holde seg nærmere sannheten likevel er det skapt likevel er det kunst det som kom ut av hendene våre av kroppene våre for de er sanne et barns kropp kan ikke lyve jeg ser det når jeg ser en gammel film med strange situation etter bowlby barna som har et ambivalent uttrykk når moren deres kommer inn i rommet etter å ha vært vekk en liten stund det finnes mødre fedre tanter onkler for virginia wolf fantes det i alle fall to brødre og tilslutt orket hun ikke mer og gikk ut i elven med lommene fulle av stein hun var barn en gang hun også skal jeg si deg og så spør jeg deg på nytt skal alle disse barna holde kjeft en gang blir de kanskje voksne kanskje forskere og så sier de at de vil så gjerne fotografere hodet til lille anders du vet hvem jeg mener når jeg sier lille anders vår anders hele norges anders hadde det ikke vært for at noen lekket sannheten om anders jeg minner deg på at også anders er levende og ikke dau hadde det ikke vært for den lekkasjen ville vi ikke visst at han hadde en mor med ja og nei armer hvordan tror du det er for et barn å vokse opp med ja og nei armer det er grusomt et barn har et umodent nervesystem og en umoden hjerne se på rådyrene som kommer inn i hagen min de vet ikke av begreper som synd eller skam eller etikk for den saks skyld de forsyner seg av roser såvel som gress de skader ikke ungene slik menneskebarna skader sine unger og likevel sier jeg deg likevel vil du at vi skal holde kjeft kanskje finnes det noen der ute som elsker lille anders hvem vet for dens skyld som elsker burde vi ikke skrive om ham i avisen eller boken om hva som kunne skjedd hvis han hadde fått den kjærligheten han skulle hatt den speilingen han skulle hatt og hitler kanskje skulle vi slutte å forske på ham eller skrive bøker om ham det er kanskje noen der ute som traff ham og virkelig likte ham så på ham som en landsfader slik mange så gerhardsen jeg sier igjen at et barns kropp kan ikke lyve de glemmer det overalt leger og psykiatre glemmer det der de ordinerer piller og tvang som om ikke disse barna en gang fikk nok tvang en gang det er ikke tvang eller stillhet som hjelper oss videre vi trenger å forstå og egentlig er det ikke så vanskelig vi trenger faen ikke noe foto av hjernen til ham som sitter alene og mener at han gjorde en velgjerning mot norges land og rike den strålende sommerdagen vi har nok kunnskap og igjen og igjen tenker jeg når jeg leser bøker at mange forfattere forstår hva som hender i et menneske når noe grusomt skjer de beskriver i detalj hva som hender i kroppen fight flight freeze hide alt beskriver de i detalj også duras skriver om dette men jeg er ikke sikker på hvor mange doktorer som vet og forstår dette som er en helt naturlig ting og når da en forfatter vil skrive om barndommen sin eller en oppdiktet barndom så mener jeg at ingunn er den som forråer det hele ved å komme med insinuasjoner kanskje den som var i begravelsen og forsyner ingunn med informasjon burde våge å tre frem jeg gir egentlig faen men det er interessant å se hvilke argumenter som dukker opp for vi vil ikke vite at den mannen vi respekterte var en dobbeltnatur som dengte kjerringa og gjorde stygge ting med onga vi vil ikke vite at på søndagen bøyer han hodet i kirken og ber som alle andre og sier i et intervju at han har beholdt sin barnetro jeg antar hitler også trodde på gud og vi vet hvordan det er i en krig vi har alle gud på vår side på hver vår side og hvis vi først skal begynne å slutte å snakke om det som er sant hvor skal vi slutte og hvor skal vi begynne og hvis du tror at kunsten ikke starter med liv så tar du feil og glem ikke at hvis hitler hadde hatt en barndom hvor han ble respektert og fikk utfolde seg uten å bli dengt hadde han kanskje vært en kontorist og en dårlig hobbymaler slik som bestefaren min som kopierte leiv eriksson oppdager amerika og armen som peker er et tomt hylster han så det ikke var strålende fornøyd og fikk en feit ramme på bildet og det er fornøyelig det hele og huff der snakket jeg litt stygt om en av de daue gitt og hele verdenshistorien hadde sett ut som noe annet hvis hitler forble en elendig amatør og du vil ikke at vi skal bruke levende eller døde kan du da ikke se hva slags samfunn det kan bli av sånt en gang steinet man folk ved byporten hvis de hadde annerledes meninger det står i den boka de leser i hver søndag over hele landet jeg minner deg på det det er viktig med etikk men kanskje barnet som peker på ham som sprader og sier høyt naken bør få fortsette å si det naken naken naken og hitler finnes forøvrig ved mange middagsbord det finnes små og store hitler eller anders som utraderer barna visker dem ut med viskelærene sine med sine sarkasmer læresetninger sin tro sin overbevisning eller sin stokk eller sin pikk

Tagged:

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Du vil at vi som er kunstnere skribenter forfattere musikere skulptører skal være stille og ikke plage deg med det som er sant at Ruthroland's Blog.

meta

