Når du har lavt stoffskifte blir du en helt annen person

september 10, 2011 § Legg igjen en kommentar

Nina, student, 21 år forteller:

På en måte kunne jeg tenke meg å si til alle: Beklager, jeg har lavt stoffskifte, jeg vil gjøre så godt jeg kan, men det hindrer meg i å være meg selv fullstendig. Men det går jo ikke!

Jeg kan jo ikke gå til alle og si at jeg har lavt stoffskifte.

Jeg fikk diagnosen i mars. Men jeg tror jeg har hatt det i to år, eller kanskje det startet allerede i puberteten. Det var en ren tilfeldighet, jeg kom til legen fordi jeg hadde mageproblemer. Jeg tok tester, da viste det seg at stoffskiftet var lavt. Jeg hadde vel aldri tenkt meg at  jeg hadde det. Men jeg hadde vært sliten ganske lenge. Jeg kunne sove i tolv, tretten timer.

Moren min klaget alltid over at jeg bare satt hjemme, foran dataen eller TV. Jeg var ikke så mye ute med venner, jeg hadde egentlig ikke så mange venner. Jeg var ikke noe sosial på ungdomskolen og videregående.  Da jeg begynte å studere, merket jeg at jeg måtte jobbe mye hardere enn før for å lære. Moren min mente at jeg trengte frisk luft, kjæresten min mente jeg var lat. Det var en lettelse å få diagnosen. Da visste jeg at jeg ikke var lat, og jeg visste at jeg kunne bli frisk av medisinene. Når du har lavt stoffskifte blir du en helt annen person. Jeg gikk fra å være en glad og energisk jente til å trekke meg unna. Hvis noen venner ringte, tenkte jeg: Å nei!

Nå som jeg har fått medisiner og har blitt bedre, kjenner jeg at jeg er lettere til sinns, jeg har ingen bekymringer, jeg blir mer utadvent, mer motivert og pågående!

Tagged: , , , , , , , , , , , ,

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Når du har lavt stoffskifte blir du en helt annen person at Ruthroland's Blog.

meta

