Jeg har Graves syndrom

juli 10, 2011 § 4 kommentarer

Marie 33 år forteller

Jeg har Graves syndrom, eller høyt stoffskifte eller hypertyreose. Jeg merket at det var noe galt etter at datteren min ble født. Det jeg merket var at jeg ble så varm og veldig svett. Da jeg gikk til legen, fikk jeg etter noen prøver diagnosen høyt stoffskifte. Når stoffskiftet blir høyt blir jeg urolig, får tendens til angst. Det innvendige kaoset er helt vanvittig. Det blir vanskelig å spise, jeg går ned i vekt. Jeg kan oppleve at jeg blir veldig redd, uten å vite hva jeg er redd for. Hele kroppen min dirrer. Jeg er i høyspenn. Jeg klarer nesten ikke puste. Jeg tror jeg kommer til å besvime.

Legen min sier at det er lett å medisinere og bli hundre prosent frisk. Det kan ta tid, men det skal gå an å bli helt frisk. Det er jeg ikke helt sikker på. Jeg er usikker på hva som er hundre prosent. Jeg vet ikke helt hvem jeg er. Jeg føler at jeg har mistet meg selv på veien. Jeg var en problemløser. Jeg lurer på hva jeg blir snart, neste gang?

I have Graves Syndrome

Marie 33 year:

Something happened after my daughter was born. I felt so hot. After some tests, my GP told me I had Graves. When I am hyper, I am restless and get a lot of fear and anxiety. I do not know what I fear. I am trembling.  My inner chaos is terrible. It is difficult to eat. I have trouble with normal breathing.

§ 4 Responses to Jeg har Graves syndrom

  • Bea sier:

    Jeg har også graves syndrom og føler det samme som du har skrevet på innlegget. Jeg føler også at jeg mistet meg selv, og vet ikke hvem jeg er lenger. Det eneste vi kan gjøre er å stå på, leve livet og akseptere. Vi kan ikke la graves syndromet knekke oss selv om det er vanskelig å holde fokuset oppe.

    • ruthroland sier:

      Ja, jeg tror nok at dette kan være gjenkjennbart. Det er Marie, en av de åtte deltagerne i prosjektet «Forstyrrelser. En dokumentar.» som handler om forstyrrelser i stoffskiftet, som sier dette. Hvis du går inn på https://ruthroland.wordpress.com/category/en-dokumentar/ så får du opp alle innelggene mine som handler om dette prosjektet. Neste visningssted er Haugesund i januar/februar. Jeg håper du får god hjelp til å bli bedre, Bea. Varm hilsen fra Ruth

  • zulu sier:

    Jeg er hardt angrepet av Graves,operert for et år siden,men denne tilleggs-sykdommen kjører sitt eget løp selvom stoffskiftet er normalt nå.
    Blir neppe borte noensinne,men skulle ønske det gikk noe tilbake,hemmer meg på så mange områder,amputert og begrenset mitt
    sosiale liv ned til ikke noe,det sliter på.

    • ruthroland sier:

      Graves høres svært tøft ut! Husk at selv om blodprøvene viser at du er i normalområdet, kan mye påvirke at du får et bedre liv. For noen kan det å få T3 i tillegg hjelpe. Noen pasienter opplever at den gamle medisnen som kalles thyroid virker best på dem. Andre foretrekker Liothyronin og Levaxin i kombinasjon. Dessverre er ikke blodprøvene så fantastiske at de viser hvor mye T3 som går inn i cellene. De viser det frie T4 og T3 som beveger seg rundt i blodet. Jeg anbefaler deg å lese mer om denne komplekse sykdommen, og være en litt krevende pasient som ber om utvidede prøver og eventuelt tillegg av T3 om du ikke har fått det enda. I tillegg kan det å ligge høyt på B12, jern og D3 påvirke stoffskiftet. Det er mye spennende forskning på disse sammenhengene. Håper at du blir bedre snart. Varm hilsen fra Ruth

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Jeg har Graves syndrom at Ruthroland's Blog.

meta

