De fleste tror at jeg er lat

juli 8, 2011 § Legg igjen en kommentar

Peder, 33 år forteller

Det å ha lavt stoffskifte, det er en prøvelse i seg selv. Ingen kan se at du er syk. Ingen kan se at du sliter. De fleste tror at du er en latsekk som ikke orker å gjøre noe som helst. Det å ha lavt stoffskifte er forbundet med mye sorg, masse smerter. Mange negative ting. Det er også forbundet med mye nederlag. Nederlag i det å ikke kunne fungere normalt. Nederlag i det å ikke kunne ha leiligheten ren og pen. Et nederlag å ikke ha krefter og ork til å dusje og vaske seg hver dag.

Et nederlag i å bli så fort sliten og trøtt. Det er også et nederlag å ikke kunne være sosial. Det er også et nederlag i å ikke kunne delta aktivt som andre normale mennesker kan gjøre. Jeg fungerer veldig dårlig i sosiale sammenhenger. Jeg blir veldig fort sliten. Jeg mister veldig fort stemmen. Mister veldig fort konsentrasjonen og da er det veldig slitsomt å være sosial. Jeg har veldig liten sosial omgangskrets, fordi jeg blir veldig fort sliten. Men også fordi det å være sosial krever enormt mye av meg som person. Jeg er ikke i stand til å gi tilbake. Jeg er ikke i stand til å være med på sosiale aktiviteter. Jeg føler og mener at stoffskiftet mitt begrenser meg. Jeg  har for eksempel  problemer med å kjøre bil. Når det er mørkt og det kommer andre biler imot, blir jeg forvirret og ser ikke veien.

Når jeg får en følelse av innvendig frost i kroppen, blir det mange lag med gensre, lue, votter og pledd. Da hender det at jeg sovner. Når jeg våkner, er denne tilstanden borte.

Innerst inne er jeg en bitter person. Jeg er bitter, fortvilt og forbanna fordi jeg ikke kan være som de andre. Det blir jo ikke bedre når familien min ikke forstår meg. Når de ikke forstår hva jeg sliter med. De er frustrerte fordi jeg kommer aldri presis. Jeg kommer som regel en eller to timer for seint. Det er også et nederlag for meg. Det er jo kroppen som gjør at jeg aldri klarer å komme presis.

Jeg har hatt mange jobber gjennom tida, men jeg har fått sparken fra alle sammen fordi jeg kom for seint. Ingen av arbeidsgiverne har forstått hva jeg har slitt med, og hvorfor jeg kom for seint.

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading De fleste tror at jeg er lat at Ruthroland's Blog.

meta

