Er legenes kunnskap bra nok?

juli 7, 2011 § 2 kommentarer

Kan legene nok om forstyrrelser i skjoldbrukskjertelen? Kan legene nok om ME og hva som skiller ME og lavt stoffskifte?

Eva, 38 år forteller:

Jeg fikk Levaxin, men det fungerte veldig dårlig. Jeg var hos en endokrinolog fordi jeg ikke ble frisk av Levaxin, Han sa jeg hadde ME. Endokrinologen foretok ikke noen nærmere utredning, ingen undersøkelser for å finne ut om jeg hadde ME. Legen slo bare fast at jeg hadde ME. Legen kunne ikke gjøre noe mer for meg. Legen foreslo at jeg kunne ta et kurs i Lightning Process, et kurs i mental trening (Treningsprogrammet er omstridt, og det mangler vitenskapelig ekstern dokumentasjon som påviser effekt.The Lightning Process baserer seg blant annet på kognitiv terapi, hypnoterapi, løsningsfokusert terapi samt nevrolingvistisk programmering. Kurset varer 3 dager og påstår å skulle endre gamle tankemønstre samt stimulere hjernen til å gå inn i nye nevrologiske spor. Wikipedia) (Mange ME-pasienter har blitt mye sykere etter slike kurs, som pasient betaler du selv for kurset. Kommentar Ruth R). Det var det eneste som ble foreslått av behandling for meg. Jeg prøvde å få sjekket binyrene mine, fordi jeg hadde lest at det var en sammenheng mellom stoffskifteproblemer og slitne binyrer. Det ville endokrinologen ikke, det var ikke der det lå,  jeg hadde ME, og det var bare ønsketenkning fra min side at det skulle være noe med binyrene. Legen mente at jeg burde se realitetene. Jeg har aldri trodd at jeg hadde ME. Jeg begynte selvsagt å tvile, da en spesialist sa det til meg!

Men samtidig visste jeg at undersøkelsene som legen hade gjort var så overfladisk. Ikke engang blodprøvene var sjekket ordentlig! Legen hadde heller ikke satt seg ordentlig inn i sykdommen min. Derfor festet jeg ikke lit til diagnosen ME. Jeg så jo hvordan diagnosen ble satt. Det var ikke så veldig tillitvekkende. Det som er frustrerende når du får en slik diagnose som ME, er at det finnes ingen behandling. Når også stoffskiftet var utelukket, mistet jeg håpet. Da var det jo ikke noe som hjalp, når Levaxin ikke hjalp. Da ble jeg motløs. Da fantes det jo ikke flere alternativer! Når ikke Levaxin hjalp, så var det ikke noe mere som kunne gjøres. Det var veldig hardt. Da gikk jeg på nettet igjen og leste mer. Da så jeg at det fantes andre muligheter. Blant annet å kutte ut Levaxin og forsøke naturlig tyroksin. De fleste jeg leste om, hadde svært positive erfaringer med naturlig tyroksin. Det andre jeg kunne gjøre, var å behandle binyrene. Begge tingene bestemte jeg meg for å gjøre noe med. Det er jeg glad for at jeg gjorde, det har vært redningen for meg!

Eva hadde ikke ME. Eva var heldig, hun fikk en lege som var villig til å ta tester som viste at binyrenes kortisolproduksjon var svært lav. Hun fikk behandling for dette. Eva jobber nå nesten 80 %. Hun føler seg nesten frisk.

§ 2 Responses to Er legenes kunnskap bra nok?

  • Snurva sier:

    Så bra å høre. Er i samme situasjon og er så utrolig utmattet. Har heldigvis funnet en lege som fant slitne binyrer og litt lavt stoffskifte. Han sa at stoffskifte medisinen ikke ville virke visst ikke binyrene ble behandlet. Jeg har akkurat begynt behandling å håper jeg blir litt bedre snart. Mine tanker går rundt til alle som sliter med kronisk utmattelse og blir overfeid av legene. Heldigvis lærer man mye nyttig når man er syk, at man må ta tak i alt selv og oppsøke privat hjelp om man ikke blir forstått i det offentlige🙂 er glad jeg gjorde det:))

    • ruthroland sier:

      Hei Snurva! Det er mange pasienter som erfarer det samme som deg, at for å bli bedre må de lære om sykdommen sin. Jeg håper at dette bringer deg frem til å bli frisk nok, slik at du opplever deg mer som en person med god helse enn en syk person. Varme tanker til deg fra Ruth

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Er legenes kunnskap bra nok? at Ruthroland's Blog.

meta

