Monotypier i Det Gule Huset, Asker 4 – 26 september

august 11, 2010 § Legg igjen en kommentar

En monotypi er et trykk som bare finnes i ett eksemplar.

«Dette er ikke en pipe» skrev René Magritte på et lerret som viste en pipe. Det han ville si, var at det var et maleri, og det var et synsbedrag. Du tror du ser en pipe. Det du ser, er noen strøk med maling på et flatt lerret.

Noen av monotypiene jeg viser i Det Gule Huset, kaller jeg kirsebærtrær. De er ikke det. Det du ser, er en rosa bølgende form som kan gi assosiasjoner til et frukttre som blomstrer og noen grenliknende former. Dermed er hjernen vår i full gang med å fortelle oss at vi ser et frukttre som blomstrer. Av og til er det fint å stoppe opp og se hvordan hjernen vår søker mening, leter etter sammenlikning med noe som er kjent, mens det vi ser, er trykksverte på et papir.

Kirsebærbildene minner meg om våren og gleden over sol og varme. På den andre veggen henger det noen trykk med sorte og grå former. Jeg blir usikker på hva de er, der de nærmest svever omkring. De minner om asteroidesvermer, eller er det mikrokosmos? Er det celler? Er de snille og vennlige? Angriper de? Jeg som har laget disse trykkene, vet ikke. Må vi vite hva alt er? Kan det være noe i kraft av seg selv? Kan vi tåle at de etterlater en liten uro i oss?

Jeg har satt sammen disse to verdenene: det trygge og kjente, mot det usikre, det som gjør at du ikke helt vet hvor du befinner deg. Kanskje er de to sider av det samme. Og dermed ikke så langt borte fra hverandre som det kan se ut som.

I tilblivelsesprosessen er bildene eksperimentering og leting.  Jeg prøver meg fram. Klipper ut plastsjabloner, med og uten rastere. Farger inn, trykker, farger inn med en annen farge, forskyver, trykker igjen, ser, går videre med en tredje farge eller en annen forskyving, eller starter på nytt. Til jeg har et resultat som snakker det språket jeg ønsker.

Ruth Roland © BONO

Det Gule Huset

Legg igjen en kommentar

What’s this?

You are currently reading Monotypier i Det Gule Huset, Asker 4 – 26 september at Ruthroland's Blog.

meta

